Carla Kleekamp, 35 jaar grafiek

Leidsch Dagblad (4 november 2008)
Gooi- en Eemlander (7 november 2008)
Kunstredactie

DOOR WILMA KLAVER

ALPHEN AAN DE RIJN - Galeriehoudster Helga Hofman is een groot fan van het werk van Carla Kleekamp. Ondanks dat grafiek commercieel minder interessant is omdat de winstmarges klein zijn, besloot ze de Hilversumse kunstenares een retrospectief aan te bieden en haar galerie in Alphen aan de Rijn compleet met Kleekamps werk in te richten.

Hofmans vertrouwen wordt beloond. "Ik heb ontzettend goed verkocht'", vertelt Carla Kleekamp. En de expositie is nog niet voorbij!

De grote galerie aan de rand van Alphen aan de Rijn is van beneden tot boven gevuld met 35 jaar (voornamelijk) grafiek samengevat in 190 werken. Het oudere werk, uit de jaren '70, is vooral autobiografisch. Het zijn fragmenten uit het (gezins)leven van de kunstenares: de kinderen, de poezen, familie, een wandeling maar ook de natuur speelt al een opvallende rol zoals in de serie 'Een dag uit het leven van
'n wijngaardslak'. Het kleurgebruik is sober, de voorstellingen realistisch maar verstild. Dit vroege werk is al opvallend sfeervol en straalt rust uit. En dat is al die 35 jaar gebleven. Kleekamp heeft het ook opgezocht. De lessen die zij volgde bij een Chinese leraar, een beurs om in Japan te werken, reizen naar Slovenië en Siberië hebben die verstilde en subtiele stijl verder gevormd. Vooral de hang naar het Verre Oosten tekent haar werk. Kleekamp kiest voor de lijn, gedoseerd kleurgebruik en opvallend vaak werkt ze op papier van langgerekte formaat: horizontaal of vertikaal.

Meerluiken
Terugkerend gegeven zijn ook haar meerluiken, bij uitstek geschikt om een verhaal te vertellen, of een veranderingsproces weer te geven.
Het vroege voorbeeld van de wijngaardslak (1974) zie je opnieuw in bijvoorbeeld 'Voyage au bout de la nuit', Céline (1995), 'The change (Siberia)' (1999), 'The change: the weather' (2002) en in 'La Cigale', (2007) waarin de levensloop van het tsjirpende Franse insect is weergegeven. Kleekamps keuze voor de natuur als thema, getuige de fraaie etsen en tekeningen van landschappen en dieren, is geen esthetische keuze. Ze maakt niet zomaar mooie plaatjes. Hoe verfijnd haar werk ook is, haar blik is kritisch en de boodschap niet mis te verstaan. Neem nou het vergezicht waarboven wolken hangen met namen erin geschreven van multinationals als Canon, Philips en Sharp, getiteld 'Dark Clouds of globalisation' (2006) of het sombere zeegezicht met daarin nog één visje in een steeds kleiner wordend stukje blauw, getiteld 'The last fish' (2007). Steeds nadrukkelijker stelt ze de voortdurende onderdrukking en uitputting van de natuur door de mens aan de orde. Duurzaamheid, milieubewustzijn en dierenwelzijn staan boven aan haar agenda.

Het boekje dat ze ter ere van haar 35-jarig jubileum uitbracht begint met :
'vaak word ik wakker
van zacht gesnik in de nacht
moeder aarde huilt'

Haar indrukwekkende expositielijst laat zien dat Carla Kleekamp internationaal bekend is. In Nederland exposeerde ze vooral in Den Haag, haar geboortestad, Amsterdam en het Gooi. Over de grenzen heen was haar werk te zien in onder meer Indonesië - waar ze haar lagere schooltijd doorbracht - Duitsland, Slovenië, Siberië, Japan, de VS en Frankrijk. Vooral Frankrijk, want zo'n zes maanden per jaar woont de kunstenares in Zuid-Frankrijk. Ze is er helemaal ingeburgerd. "Ze houden van mijn werk juist vanwege het maatschappelijk engagement, net als in Slovenië.''

Het retrospectief in Alphen betekent geen afsluiting van haar carrière. ,,Ik heb nog een aantal bestellingen lopen uit Slovenië. Ik verkoop daar goed. Ze houden er sowieso van werk op papier en grafiek is bovendien betaalbaar voor hen. Ook voor kopers bij Helga moet ik nog drukken. Ik heb uit alle periodes verkocht, ontzettend leuk.''

Voor 2009 zijn de plannen een expositie in Normandië, Berlijn en Parijs. "En ik doe weer mee met de expositie van kunstenaarsvereniging Laren Blaricum in Singer Laren.''

Het boek 'Carla Kleekamp' is te bestellen via carlakleekamp@tiscali.nl à euro10.